skip to Main Content
Gode Tekster På Nett – Viktige Elementer For SEO

Gode tekster på nett – Viktige elementer for SEO

Innleggserie: Viktige elementer for SEO

Når du skal skrive gode tekster som skal publiseres på nett, er det en del ting du bør huske på. På samme måte som tekster trykket på papir, bør også digitale tekster skrives med god rettskrivning og grammatikk. Du bør få med trafikk fra søkemotorene gjennom søkemotoroptimalisering. I tillegg vil du gjerne påvirke leseren i retning av dine mål – samtidig som teksten fortsatt er interessant for henne!

Å spisse teksten ut fra en søkefrase

Som regel har du et mål med teksten du skriver. Kanskje du skal selge noe? Tenk gjennom hvem som er målgruppen for teksten din. Hvilken strategi du legger til grunn for innholdet du lager?

Skriv ut fra et avgrenset emne på hver underside og for hvert blogginnlegg

Vi anbefaler at du skriver om ett enkelt, avgrenset emne på hver underside på hjemmesiden din og i hvert enkelt blogginnlegg. For å finne emner som både interesserer leserne dine og som støtter opp under målene dine, kan det lønne seg å bruke litt tid på søkeordundersøkelser før du begynner å skrive.

Få med søkefrasene

Videre passer du på å få med søkefraser i teksten. Det er anbefalt at 1-2 % av teksten inneholder søkefrasen du optimaliserer ut fra. Få også gjerne med relaterte ord og fraser til det du skriver om.

Søkemotorene blir mer og mer smarte, så hvis du prøver å jukse deg til en bedre plassering, risikerer du å havne lenger ned på søkeresultatsiden.

Samtidig er det viktig å huske på at det først og fremst er mennesker som skal lese teksten din, ikke søkemotorene. Så ikke overdriv! Søkemotorene blir mer og mer smarte, så hvis du prøver å jukse deg til en bedre plassering, risikerer du å havne lenger ned på søkeresultatsiden. Det vil du jo ikke.

Bruk de samme ordene som målgruppen din bruker. Disse har du forhåpentligvis funnet gjennom søkeordundersøkelsene du allerede har gjort. Og husk på hvordan kundene dine snakker om det du tilbyr.

Skriv passe langt

Det anbefales at tekster på en enkelt underside eller et blogginnlegg er på minst 300 ord. Såpass mye blir det gjerne hvis du skal skrive utfyllende. Det betyr at du bør få med søkefrasen din mellom 3 og 6 ganger i denne teksten.

Kvinne drikker kaffe og leser på en skjerm.
Husk på hvem som skal lese teksten du skriver.

Husk på hvorfor du skriver teksten – dine og leserens mål

Hvorfor eksisterer virksomheten du skriver for? Hva vil du fortelle, og hvorfor? Formidle dette gjennom teksten. Hva vil du at leseren skal gjøre når hun når slutten av teksten din?

Tenk på hvordan du vil at leseren skal bevege seg på nettstedet, hvor hun kommer fra, hvor hun skal gå videre. Hva er leserens mål? Forhåpentligvis sammenfaller de med dine egne eller bedriften din sine mål. Da gir du leseren noe hun synes er verdifullt. Mer om dette i neste avsnitt.

Husk at leseren ikke nødvendigvis kommer inn på siden via forsiden på hjemmesiden din. Har du gjort en god jobb med søkemotoroptimalisering, kan det være like vanlig at hun kommer fra en søkemotor. Sosiale medier kan også være en god kilde til trafikk. Når brukeren kommer til akkurat denne teksten, skal det være tydelig hva teksten handler om og hvor leseren kan gå videre. Ha gjerne med et såkalt handlingsfremmende element eller «call to action» som gjør det lett for leseren å gå videre i den retningen du ønsker at hun skal gå.

Gi leseren verdi

For at leseren også skal få noe ut av å lese teksten din, bør det være verdifullt for henne å lese teksten. Den kan være hjelpsom, morsom eller underholdende.

Det er vel en grunn til at du selger den varen eller tjenesten du gjør? Som regel er dette for å hjelpe folk i målgruppen din med å løse et av deres problemer. Bruk dette aktivt!

Hold innholdet oppdatert

Oppdater gjerne gammelt innhold og del det på nytt noen måneder etter at du først publiserte det, heller enn å legge ut omtrent det samme innholdet på nytt.

Både med tanke på at leseren skal finne frem på siden din, og at søkemotorene skal kunne finne ut hvilken side som er mest relevant for det leseren søker etter, er det viktig å ikke konkurrere med eget innhold.

Hvordan bør tekst på nett formateres?

I første omgang er det lurt å dobbeltsjekke at det du skriver er forståelig, velstrukturert og lett å lese. Selvfølgelig med korrekt rettskrivning og grammatikk.

I tillegg er det lurt at tekster som skal leses på skjerm har flere avsnitt og mellomtitler enn trykket tekst vanligvis har. Mellomtitlene leses av søkemotorene og hjelper også dem til å forstå innholdet på siden bedre – som igjen kommer menneskene som søker til gode. Og til forskjell fra trykket tekst, blir tekst på nett i større grad skumlest. Da hjelper det å la øynene stoppe opp på mellomtitlene i stedet for at all teksten blir en stor grå masse uten noe å feste seg ved.

Bruk korte setninger og enkle ord. Variér gjerne innholdet med bilder, videoer, grafer, sitater og lister i tillegg til brødteksten.

Oppsummering

For å skrive gode tekster som skal publiseres på nett, er det lurt å huske på:

  • Spiss teksten ut fra en søkefrase
  • Skriv passe langt
  • Husk både dine egne og leserens mål
  • Gi leseren verdi
  • Hold innholdet oppdatert
  • Formater teksten med korte setninger og avsnitt, mellomtitler og variert innhold

Trenger du hjelp til å oppdatere eller lage en hjemmeside?

Les mer om tilbudene våre her!

Back To Top