skip to Main Content
Overskrifter I Teksten – Viktige Elementer For SEO

Overskrifter i teksten – Viktige elementer for SEO

Innleggserie: Viktige elementer for SEO

I forrige innlegg skrev vi litt om titler, først og fremst om hovedtittelen på siden eller innlegget ditt. Underveis i innholdet ditt bør du også bruke overskrifter i teksten slik at det blir lettere å skumme gjennom innholdet for oss mennesker, og slik at søkemotorene lettere «skjønner» hva siden handler om.

Bruk overskrifter i teksten til å skape struktur

Legger du merke til at dette innlegget har flere mindre overskrifter nedover i teksten? Slike overskrifter gjør det lettere for deg å skumme gjennom innholdet. I tillegg viser de søkemotorene strukturen på innholdet – det er bra for søkemotoroptimalisering.

Hvordan bruker jeg overskrifter i teksten?

Overskrifter i teksten lager du ved å velge overskriftsstiler i publiseringsverktøyet ditt. De fungerer på samme måte som i Microsoft Word, hvis du har brukt det! Overskrift 1 er forbeholdt tittelen på siden, så den bruker du i praksis ikke. Neste nivå er overskrift 2, og så videre nedover hvis du har behov for flere nivåer i teksten. Overskriftene finnes i nivå 1-6, men det er svært sjelden du trenger å bruke de laveste nivåene. Som regel er det overskrift 2 og 3 som brukes.

Stilvelger for overskrifter i teksten i Wordpress
Stilvelger for overskrifter i teksten i Wordpress

Automatisk formatering av teksten gir god design av nettstedet

En fordel med å bruke overskriftsstilene er at designet på nettsiden din automatisk blir helhetlig og konsekvent. Alle tekster som har fått merkingen «Overskrift 2» vil alltid se like ut – på hele nettstedet. Dermed trenger du ikke å velge hvordan overskriften skal se ut hver gang du skal lage en overskrift av samme type! En annen fordel er at hvis du ønsker å endre utseendet på hele nettstedet ditt, kan du endre innstillingene ett sted, og endringene vil skje alle steder der denne stilen er brukt.

Overskrifter i teksten og universell utforming

I følge loven om universell utforming skal overskrifter i teksten brukes for å lage nettsider mer oversiktlige. For svaksynte, i tillegg til vanlige brukere, er det en stor fordel å kunne skumme gjennom sideinnholdet bare ved å lese overskriftene underveis. For at det skal la seg gjøre, må overskriftene være merket slik at skjermleserne de svaksynte bruker «forstår» hva som er overskrifter og hva som er brødteksten mellom. Hvis du bruker overskriftsstilene i publiseringsverktøyet ditt, fungerer alt som det skal!

Søkemotorene forstår innholdet bedre med overskrifter i teksten

Oppsummert er virkningen av å bruke overskrifter i teksten at siden din havner høyere opp på søkeresultatsidene, samtidig som brukerne er fornøyde med en tekst som er lett å lese!

En annen viktig fordel med å bruke overskrifter i teksten er at ord som ligger i disse overskriftene, blir vurdert som ekstra viktige av søkemotorene. Dermed «skjønner» de hvordan teksten henger sammen. Innholdet er godt strukturert. Dette vurderes som bedre innhold enn en side som kun inneholder masse tekst uten noen struktur. Oppsummert er virkningen av å bruke overskrifter i teksten at siden din havner høyere opp på søkeresultatsidene, samtidig som brukerne er fornøyde med en tekst som er lett å lese! Vinn-vinn for alle, altså!

Oppsummering

God bruk av overskrifter i teksten gjør innholdet ditt enklere for brukerne å skumme gjennom, samtidig som det gir deg fordeler med tanke på søkemotoroptimalisering.

Vil du ha mer informasjon om hvordan du lager godt innhold for nett?

Les mer om innhold på nett her!

Trenger du hjelp til å oppdatere eller lage en hjemmeside?

Les mer om tilbudene våre her!

Back To Top