skip to Main Content
Åtte Plasseringer Av Søkeord For Målrettet Digitalt Innhold

Åtte plasseringer av søkeord for målrettet digitalt innhold

Innleggserie: Viktige elementer for SEO

I oppsummeringsinnlegget om søkemotoroptimalisering kom vi med påstanden om at godt innhold på nett bør ta utgangspunkt i søkeordundersøkelser. Les gjerne innlegget Søkemotoroptimalisering – hva er det, og hvordan virker en søkemotor? for å få en bedre forståelse av det vi skriver her. Hvis du i tillegg har tenkt gjennom hvilke søkeord du skal lage innhold ut fra, er du godt rustet til å sette i gang med skrivinga! Les første del om søkeordundersøkelser her og andre del her.

Du har funnet ut hvilke ord du bør bruke for å nå riktig publikum ut fra målene dine. Neste trinn er å få med ordene på viktige plasseringer slik kan folk finne deg når de søker!

Åtte viktige plasseringer av søkeord i innholdet

1. Sidetittelen

Sidetittelen vil si navnet på den aktuelle nettsiden du lager innhold for, undersiden, om du vil. Ikke tittelen på hele nettstedet. Tenk på det som ett produkt eller et blogginnlegg, hvis du har en blogg eller en nyhetsdel på nettstedet ditt. Les mer om de ulike titlene du kan bruke her.

I tillegg til å synes inne på selve nettsiden, vises også sidetittelen når siden deles i sosiale medier eller når siden vises på en søkeresultatside i Google eller Bing.

2. Permalenken

Permalenken er adressen til siden din, URL-en, altså det som står i adressefeltet i nettleseren. I de fleste publiseringsverktøy har du mulighet til å bestemme hvordan denne adressen ser ut.

Slik ser boksen for permalenke i Wordpress ut. Pass på å få med søkeordene dine også i denne teksten.
Slik ser boksen for permalenke i Wordpress ut. Pass på å få med søkeordene dine også i denne teksten.

3. Metateksten

Denne korte teksten vises ikke inne på siden, men kommer opp i søkemotorer og i sosiale medier – kort sagt alle andre steder på nett hvor siden refereres til.

Metatekster kan lages i Yoast SEO, som er et tillegg til Wordpress. Dette verktøyet hjelper deg til å få med søkeordene dine på alle de viktige plasseringene.
Metatekster kan lages i Yoast SEO, som er et tillegg til Wordpress. Dette verktøyet hjelper deg til å få med søkeordene dine på alle de viktige plasseringene.

4. Mellomtitler

Få gjerne med søkeordene som del av mellomtitlene nedover siden. Mellomtitler er små overskrifter som deler opp innholdet på siden din. Lær mer om titler her.

Mellomtitler i seks nivåer i Wordpress. Del opp teksten i flere avsnitt, og bruk mellomtitler aktivt samtidig som du får med deg søkeordene i dem.
Mellomtitler i seks nivåer i Wordpress. Del opp teksten i flere avsnitt, og bruk mellomtitler aktivt samtidig som du får med deg søkeordene i dem.

5. Brødteksten

Skriv på en slik måte at det er tydelig hva du skriver om. Husk også å bruke flere avsnitt og mellomtitler i tekst skrevet for publisering på nett enn i trykket tekst! Få mange flere tips til gode tekster på nett her.

6. Bilder, video og andre illustrasjoner

Søkemotorer, samt svaksynte, kan ikke se hva som er på et bilde eller i en video. Gi gode navn til filene du laster opp, og skriv en beskrivelse av hva som er på bildet eller i videoen i feltet for alternativ tekst. Dette er også god praksis for universell utforming, der alt innhold skal være tilgjengelig for alle typer brukere.

Filnavn

Bilder tatt med et kamera eller en mobiltelefon får som regel et løpende nummer som filnavn. Dette gir ikke mening verken for søkemotorer eller mennesker. Skriv heller hva det er bilde av! Det samme gjelder videoer eller andre illustrasjoner. Det bør selvsagt være relevant for det siden handler om, og vips, har du fått med søkeordet også her.

Alternativ tekst

Den alternative teksten brukes hvis bildet ikke kan vises på vanlig måte, og den blir også brukt av skjermlesere for svaksynte og søkemotorer.

Teksten skal beskrive hva som er på bildet. Den kan også inneholde rettighetsinformasjon om hvem som har tatt bildet. I tillegg kan den inneholde informasjon om hva som skjer hvis brukeren trykker på bildet hvis det også fungerer som en lenke. Les mer om alternative tekster hos difi.no.

8. Lenker

Få med søkeordene i lenker og lenketekster, enten de lenker til annet innhold på ditt eget nettsted eller innhold andre steder på nett.

Oppsummering

Nå vet du hvor du bør få med søkeordene for å bli best mulig rangert i søkemotorene. Egentlig handler det mye om at hver underside bør handle om ett enkelt emne – da går dette heldigvis omtrent av seg selv!

Trenger du hjelp til å oppdatere eller lage en hjemmeside?

Les mer om tilbudene våre her!

Back To Top