skip to Main Content
Søkemotoroptimalisering – Hva Er Det, Og Hvordan Virker En Søkemotor?

Søkemotoroptimalisering – hva er det, og hvordan virker en søkemotor?

Alle som jobber med innhold på nett i dag bør tenke på og jobbe med søkemotoroptimalisering. For å forstå hva det er og hvordan du kan gjøre dette på riktig måte, starter vi med en kort forklaring på hva en søkemotor er og hva den gjør.

Organisk og betalt plassering på søkeresultatsiden

Resultatene øverst på søkesiden har betalt for å havne der gjennom Google AdWords-verktøyet. Søkemotoroptimalisering handler om å komme høyt opp på det organiske resultatet, det vil si blant de 7-10 lenkene under den betalte plasseringen i søkemotoren. Dette betaler du ikke Google for.

I tillegg anbefaler vi å opprette en Google Min Bedrift-konto for bedriften din – da kommer du opp på Google-kartet som vist på bildet under.

Googles søkeresultatside for eksempelsøket "fotograf Telemark". Øverst vises betalte resultater, midt på Google Min Bedrift-informasjon, og til slutt de organiske søkeresultatene. Det er her vi jobber med søkemotoroptimalisering for å komme høyt opp i lista.
Googles søkeresultatside for eksempelsøket "fotograf Telemark". Øverst vises betalte resultater, midt på Google Min Bedrift-informasjon, og til slutt de organiske søkeresultatene. Det er her vi jobber med søkemotoroptimalisering for å komme høyt opp i lista.

Hva er en søkemotor?

En søkemotor er et program som leter frem informasjon fra Internett, slik at du som bruker finner svar på det du lurer på. Når du «googler», bruker du søkemotoren Google til å finne frem på nettet. Denne er mest brukt i dag. Andre kjente søkemotorer er Bing, Yahoo, og faktisk også YouTube.

Hvordan virker en søkemotor?

Søkemotoren består av tre deler som virker sammen for å gi deg svaret du er ute etter:

1. Robotsøker

Robotsøkeren følger lenker på Internett. Det gjør den hele tiden, hele døgnet.

2. Indeks

Indeksen lagrer HTML-koden av siden, det vil si både kodene og innholdet, i en kjempestor database – den lager et digert bibliotek av hele Internett!

Dette biblioteket oppdateres hvis roboten oppdager endringer på siden neste gang den er innom.

3. Algoritme

Algoritmen regner ut hvilke sider som skal vises i søkeresultatet, og i hvilken rekkefølge disse skal vises.

Algoritme-regnestykket er hemmelig, og endres hele tiden. Så ingen andre enn de som jobber med dette vet hva som skal til for å komme øverst i søkeresultatene!

Imidlertid går det an å teste og finne ut hva som helt sikkert har noe å si.

Så hva er søkemotoroptimalisering?

Søkemotoroptimalisering, eller SEO, engelsk for search engine optimalization, er målrettet arbeid for å komme høyt opp i det organiske søkeresultatet. Det handler om å nå frem til kundene dine når de søker etter det du har å tilby!

Over 200 ulike faktorer påvirker søkeresultatet; her er noen eksempler.

Faktorer inne på siden

Inne på siden er det egenskaper som

  • hastighet
  • teknisk kvalitet
  • kvalitet på innhold

som har noe å si for plasseringen i søkemotoren.

Faktorer utenfor siden

Utenfor siden er det hovedsaklig lenker inn på siden som har noe å si for søkemotoroptimalisering. Det er ikke bare antallet lenker som har noe å si, men også hvor lenkene kommer fra – store nettsteder med godt innhold er mer verdt å bli lenket fra enn små nettsteder.

Det er lettest å gjøre noe med faktorene du selv har kontroll på, altså de inne på din egen hjemmeside. Likevel vil de fleste bedrifter i dag ha kontoer i sosiale medier, og der er det viktig å lenke tilbake til sin egen hjemmeside!

I tillegg er det viktig å lage godt innhold som andre vil dele – da kommer lenker tilbake til deg nesten av seg selv.

Oppsummering

For å bli synlig på nett, er det viktig å jobbe målrettet med søkemotoroptimalisering. En søkemotor består av en robotsøker, en indeks og en algoritme som til sammen avgjør hva slags resultater brukeren får på søket sitt. Det er faktorer både inne på og utenfor hjemmesiden din som avgjør resultatet av søket.

Tenker du at du må utforme innholdet ditt først og fremst med tanke på søkemotorene? Det stemmer heldigvis ikke. Alle tiltakene du gjør her vil gjøre siden din enklere å bruke og å finne frem på for brukerne dine, så kort sagt legger du til rette for en god brukeropplevelse samtidig som du jobber med søkemotoroptimalisering.

… kort sagt legger du til rette for en god brukeropplevelse samtidig som du jobber med søkemotoroptimalisering.

Mer informasjon

Følg med her inne i tiden fremover. Vi kommer til å dele flere nyttige tips for deg som vil bli god på søkemotoroptimalisering og godt innhold!

Les om søkeordundersøkelser her.

Trenger du hjelp til å oppdatere eller lage en hjemmeside?

Les mer om tilbudene våre her!

Back To Top