skip to Main Content
Søkemotoroptimalisering: Søkeordundersøkelser, Del 1

Søkemotoroptimalisering: Søkeordundersøkelser, del 1

Når søkeordundersøkelser du gjør tar utgangspunkt i målene dine, blir det lettere å nå dem – det blir lettere å lage innhold som treffer publikummet ditt! I forrige innlegg snakket vi om søkemotoroptimalisering. Dette innlegget er en fortsettelse av samme tema. Les neste del her!

Når du skal jobbe målrettet med søkemotoroptimalisering, er det lurt å starte med å tenke gjennom søkeord og undersøke hvordan publikummet ditt finner det de leter etter på nett.

Søkeord – hva er det?

Søkeord vil si ordene folk bruker når de søker etter noe i søkemotorene, for eksempel i Google. Det trenger ikke å være bare ett ord. Flere ord kan sammen danne ett søkeord eller en søkefrase. Målet ditt, når du jobber med søkemotoroptimalisering, er å forutsi hva folk søker etter når de bør finne frem til deg og dine produkt eller tjenester. Da får du vist frem det du har å tilby!

Søkeord-metatagger brukes ikke lenger – men du må fortsatt tenke på søkeord

For 5-10 år siden var søkeord-taggen i HTML-koden for nettsider ansett som fasiten på hvordan du jobbet med søkemotoroptimalisering. Bare du fylte feltet for søkeord med masse mer eller mindre relevante ord, var alt i sin skjønneste orden! Og da var det heller ikke så farlig å bruke tid på resten av innholdet på siden – det som faktisk er synlig for brukerne.

Forandring til det bedre for brukerne

Slik er det heldigvis ikke lenger! Google har sluttet å ta hensyn til søkeord-taggene. De straffer faktisk nettsteder som prøver å jukse seg til en høyere rangering i søkeresultatene. Så det er ikke noen vits i å bruke disse feltene lenger. Likevel har tankemåten fortsatt verdi!

Søkeord er fortsatt viktige

For å bygge et nettsted med autoritet, må du tenke gjennom hvilke søkeord du må bruke for å oppnå målene dine. Hvis du vil selge en bok, må du skrive konkret om denne boka. Du må få med tittelen på boka, forfatteren, typen bok… Det høres kanskje selvsagt ut, men det er viktig å ha i bakhodet når ut utformer innholdet ditt. Det er denne informasjonen de potensielle kundene dine søker etter.

Uansett hva du skriver om, pass på å få med den viktigste informasjonen.
Uansett hva du skriver om, pass på å få med den viktigste informasjonen.

Både innhold på nett, og tekster generelt, bør handle om ett hovedemne. Dette gjør det enklere for brukeren å forstå hva du kommuniserer, og det er også ut fra dette at søkemotorene jobber.

Både innhold på nett, og tekster generelt, bør handle om ett hovedemne.

Søkeordundersøkelser gjøres for hver underside på nettstedet ditt – en side handler om ett emne

En vanlig misforståelse er at du gjør søkeordundersøkelser for hele nettstedet under ett. Mange tar utgangspunkt i førstesiden på nettstedet, den som ligger øverst i hierarkiet og som kommer opp når brukeren går inn på nettadressen din.

Finn frem til sidehierarkiet og begynn nederst, for eksempel med ett produkt i nettbutikken din

Dette kan være et greit utgangspunkt, men da bør målet med søkeordundersøkelsene være ikke bare å finne frem til relevante søkeord for førstesiden, men også for sider lenger ned i sidestrukturen. Undersøkelsene kan gjerne danne basis for et sidehierarki som inneholder kjerneemnene du bør si noe om på nettstedet – knyttet til det du vil formidle til folk der ute.

Jeg anbefaler å starte lengst ned i innholdshierarkiet. Hvis du har en nettbutikk, bør du gjøre denne øvelsen for hver vare til å begynne med. Når du har gjort det noen ganger, skjønner du fort hvordan du må gjøre det når du legger inn flere varer. Du vil også se at noe innhold naturlig hører hjemme et annet sted i hierarkiet.

Hvis du legger inn flere bøker av samme forfatter, bør du lage en side med informasjon om forfatteren. Denne vil være felles for alle bøkene forfatteren har skrevet, og du trenger ikke å legge inn forfatterinformasjonen på alle sidene om bøker denne forfatteren har skrevet. Samtidig vil gjerne en bok tilhøre en kategori, for eksempel romaner. Her kan du også fortelle noe om romaner generelt på en felles side høyere opp i hierarkiet.

En bok kan høre innunder både en forfatter og en kategori.
En bok kan høre innunder både en forfatter og en kategori.

Søkeordvariasjon og kontekst

Søkemotorene har blitt smartere de siste årene. De forstår hvilke ord som er variasjoner av hverandre og som er knyttet sammen. Dermed kan du gjerne bruke synonymer og alternative søkeord i teksten din – det gjør innholdet lettere å lese, og vil også omfavne flere ord og fraser som kan fungere som søkeord direkte. For eksempel kan du gjerne endre rekkefølgen på ordene i frasen, bruke entall eller flertall, eller bruke alternative ord. Kort sagt – skriv tekster som er lette å lese!

I neste innlegg kommer det en mer praktisk tilnærming til dette arbeidet. Les innlegget her!

Oppsummering

Når du vet hvilke søkeord du bør bruke når du lager innhold for nett, blir det lettere å lage innhold som virkelig treffer publikummet ditt. Og når søkeordundersøkelsene du har gjort tar utgangspunkt i målene dine, blir det lettere å nå dem!

Trenger du hjelp til å oppdatere eller lage en hjemmeside?

Les mer om tilbudene våre her!

Back To Top