skip to Main Content
Søkemotoroptimalisering: Søkeordundersøkelser, Del 2

Søkemotoroptimalisering: Søkeordundersøkelser, del 2

Dette innlegget er en fortsettelse av innlegget Søkeordundersøkelser, del 1. Der finner du en teoretisk bakgrunn for den praktiske delen av arbeidet med søkeordundersøkelser som presenteres her.

Så hvordan jobber jeg med søkeordundersøkelser?

Her kommer en punktliste over hvordan du kan jobbe med søkeordundersøkelser. Dette arbeidet hører naturlig inn under å lage en digital innholdsstrategi for bedriften din.

1. Sett deg mål: Hva prøver du å oppnå?

Hva er det du prøver å oppnå ved å jobbe med innhold på nett akkurat nå? Ofte er hovedmålet å selge mer av det du har å tilby, men det trenger ikke alltid å være slik. Sett deg gjerne mer spesifikke mål, og helst noen du kan måle kvantitativt om du lykkes med. Det kan hende du har mål om å:

  • Etablere deg i markedet og skape en merkevare
  • Kommunisere et nytt produkt eller tjeneste
  • Redusere kostnader på support
  • Skaffe adresser til en e-postliste

2. Bestem din målgruppe: Hvilke mennesker må du nå for å oppnå målene dine?

Hvis du har drevet bedriften din en stund, kjenner du kundene dine. Hvis det er en ganske ensartet type mennesker, får du en enklere jobb med å lage innhold som kan treffe målgruppen. Alternativt må du kanskje lage ulike kampanjer som kan treffe ulike typer kunder.

Å kjenne målgruppen gjør det lettere for deg å «snappe opp» kunder som søker etter det du har å tilby. Forsøk å forklare hva du gjør på språket publikummet ditt bruker. Hvis dere ikke bruker det samme språket, vil kundene dine aldri finne deg ved å søke! Snakk med kundene dine, og øv deg på å tenke som de gjør.

3. Bruk verktøy for søkeordundersøkelser

Det finnes flere verktøy som kan hjelpe deg med å finne frem til søkeord du kan jobbe ut fra.

  • Google autofullfør: Start med å gjøre et Google-søk, rett og slett! Legg merke til forslagene som kommer opp når du skriver, dette er søkeord folk har brukt tilknyttet det du skriver.
  • Google AdWords søkeordplanlegger: Du kan bruke søkeordplanleggeren i Google AdWords uten å betale for annonsekampanjer. Det eneste du trenger å gjøre er å opprette en konto. Dette verktøyet er avansert og tar hensyn til søkevolum.
  • Google Trends: Hvis du lurer på hvilket av to eller flere søkeord som blir mest brukt, kan Google Trends gi deg svaret. Her kan du sammenlikne søkeordene og se hvordan søkevolumene har utviklet seg over tid.
Google Trends-eksempel som viser en sammenligning av søkevolum på søkeordene roman, skjønnlitteratur, fiksjon og fantasi. Det er tydelig at søkeordet som er mest brukt det siste året er roman.
Google Trends-eksempel som viser en sammenligning av søkevolum på søkeordene roman, skjønnlitteratur, fiksjon og fantasi. Det er tydelig at søkeordet som er mest brukt det siste året er roman.

4. Bruk søkeordene i innholdet

Når du har funnet fram til ett eller flere søkeord, bruker du disse ordene på mange nøkkelposisjoner på nettsiden din. Eller, enkelt sagt, så lager du innhold med et avgrenset, bestemt emne! Eksempler på plasseringer hvor du bør få med søkeordet er:

  • I permalenken (nettadressen) til siden
  • I sidetittelen og begynnelsen av innholdet
  • I sidebeskrivelsen (metabeskrivelsen) som vises utenfor nettstedet, slik som i søkemotorer og i sosiale medier
  • I hovedtittelen på siden og gjerne også i en eller flere undertitler
  • I sideinnholdet, gjerne uthevet minst en gang
  • I lenker
  • I bildetekster, både i bildetittel og i alt-teksten tilknyttet bildet

– men ikke overdriv! Skriv på en naturlig, lettfattelig måte. En god test kan være å lese teksten opp muntlig. Da merker du fort hvis den føles rar eller unaturlig.

En god test kan være å lese teksten opp muntlig. Da merker du fort hvis den føles rar eller unaturlig.

Oppsummering

Når du vet hvilke søkeord du bør bruke når du lager innhold for nett, blir det lettere å lage innhold som virkelig treffer publikummet ditt. Og når søkeordundersøkelsene du har gjort tar utgangspunkt i målene dine, blir det lettere å nå dem!

Trenger du hjelp til å oppdatere eller lage en hjemmeside?

Les mer om tilbudene våre her!

Back To Top