skip to Main Content
Titler Og Overskrifter – Viktige Elementer For SEO

Titler og overskrifter – Viktige elementer for SEO

Innleggserie: Viktige elementer for SEO

Titler er veldig viktige uansett hvilke tekster de presenterer – uavhengig av om det er en bok eller et blogginnlegg.

Et nettsted er satt sammen av mange nettsider, og sidetittelen er i denne sammenhengen navnet på den aktuelle undersiden du lager innhold for. Det er enklest å tenke på en produktside eller et blogginnlegg, for eksempel, selv om alle sider på nettstedet ditt må ha en egen sidetittel.

I tillegg til å synes inne på selve siden, vises også sidetittelen når siden deles i sosiale medier. Det er også denne tittelen som er uthevet når siden din vises i på en søkeresultatside i for eksempel Google eller Bing.

Hvordan skriver jeg en god tittel for innholdet mitt?

Tenk på at det er denne teksten brukerne av siden din leser først! Det gjelder uansett om de er inne på siden din allerede eller om de ser tittelen i sosiale medier eller i et søkeresultat. Tittelen bør på en kort og presis måte beskrive hva som kommer hvis brukeren leser videre.

Tittelen bør på en kort og presis måte beskrive hva som kommer hvis brukeren leser videre.

Det er en god idé å gjøre noen søkeordundersøkelser som første del av arbeidet med nytt innhold til siden din. Resultatene av dette arbeidet gjør det mye lettere å lage innhold som treffer målgruppen din, og som gjør at du kan komme nærmere målene med arbeidet ditt.

Sidetitler kan utformes med hensyn til ulike kanaler

Når du skal velge en tittel til innholdet ditt, kan du tenke på hvem du prøver å nå. Er det folk som søker på nett etter det du skriver om? Eller er det noe du tror vil spre seg godt i sosiale medier?

Tittel for søkemotorer

Hvis du skriver om noe som du tenker at mange vil søke etter, er det lurt å få med relevante søkeord i tittelen. Når det er sagt, er det ikke om å gjøre å få med flest mulig søkeord her! Skriv en tittel som naturlig oppsummerer det som kommer videre i teksten, og bruk de vanligste ordene.

Tittel for deling i sosiale medier

Her er det viktige å skrive en tittel som frister folk til å lese mer! I sosiale medier er det ikke søkeord som er viktige, men at du klarer å få frem innholdet ditt på en interessant og spennende måte som lokker brukerne inn på siden din.

Ulike titler for ulik bruk

Faktisk går det også an å lage ulike titler til det samme innholdet, avhengig av i hvilken kanal innholdet vises.

Faktisk går det også an å lage ulike titler til det samme innholdet, avhengig av i hvilken kanal innholdet vises. I WordPress-løsninger fra oss kan du sette en tittel som vises inne på siden, en som vises i søkemotorene, og en tredje til deling på Facebook. Det er kanskje ikke så ofte du har behov for dette, men det er fint å ha muligheten til det!

Oppsummering

En gjennomtenkt tittel er viktig for å forberede brukerne av siden din på hva de kan lese om videre. Sidetittelen skal lokke brukerne inn på siden, gjerne både fra søkemotorene, sosiale medier og andre sider på nettstedet ditt.

I neste innlegg får du tips til hvordan du bruker undertitler i innholdet ditt.

Vil du ha mer informasjon om hvordan du lager godt innhold for nett?

Les alle innlegg om innhold på nett her!

Trenger du hjelp til å oppdatere eller lage en hjemmeside?

Les mer om tilbudene våre her!

Back To Top